Help!

Ineens ben je dan havenmeester, officieel per 1 januari 2014. Met een havenbestuur voor wie het 'de eerste keer is'. Zelf heb ik eigenlijk ook geen flauw idee van wat het havenmeesterschap inhoud.

Maar als tijd, komt raad. Blijven ademhalen en het komt goed, zeggen de vele stuurlui aan de wal in de maanden voorafgaande aan de eerste echte werkdag op 1 april.

Tja, en dan blijkt onze nijvere voorzitter de eerste grote klant al heeft verwelkomt en geboekt. Maar liefst twintig boten die met zijn allen tegelijk een nachtje in Culemborg willen doorbrengen. De Consul Zuid West van de Koninklijke Nederlandse Motorboot Club KNMC, laat weten met met maar liefst 295,35 meter bootlengte deze kant op te komen. 

Of we voor half maart even een planning met eventuele boxnummers willen maken. De kortste boot is elf meter en zestien deelnemers zijn dertien meter of 'veul' langer met een maximum van op enkele centimeters na twintig meter. In de grootste boxen van De Helling passen boten tot hooguit twaalf meter. Dus eigenlijk past er maar één KNMC-boot in één onzer boxen. Als er tenminste nog een box vrij is tegen de tijd dat die koninklijke vaarders arriveren op 19 april.

De passantenkade meet slechts 150 bruikbare meters. Dus daar passen ze ook lang niet allemaal. Het angstzweet breekt uit bij deze beginnende havenmeester die 'planning' van zichzelf nooit zijn sterkste kant heeft gevonden.

Gelukkig hebben bestuur en havenmeester gezamenlijk besloten dat we elkaar 'door het eerste seizoen gaan slepen'. En de havenmeester mag gelukkig Fatima zo vaak bellen als hij wil. Voor goede en wijze raad. ''Dat wordt dubbelen, allemaal bij elkaar aan de passantenkade", lacht Fatima. "Zo moeilijk is dat toch niet. De grote vooraan. Met vieren naast elkaar. Daarachter drie naast elkaar en vervolgens twee aan twee."

Hoe eenvoudig kan het zijn!

Back to top